ללמוד על יפן: מה זה אנימה? - על מקומה של האנימה בחיים ביפן
אנימה תפסה מקום של כבוד בתרבות יפן, ואף רכשה מעריצים רבים בכל רחבי העולם. אנימה היא אמנם שם כולל ליצירות אנימציה אך עבור היפנים אנימה היא הרבה מעבר לכך. היא מהווה תרבות שלמה והיא גם הייצוא התרבותי החשוב של יפן. מאז שנות ה-90 של המאה העשרים אנימה הפכה לשם דבר בעולם כולו, כאשר סדרות ודמויות אנימה כמו דרגון בול זי, פוקימון ויו-גי-הו נצפו בכל בית שבו היו ילדים וצעירים. אז אם אנימה, קולנוע יפני והתרבות היפנית מעניינים אתכם, כדאי לדעת שאצלנו במחלקה ללימודי אסיה בבר-אילן ניתן ללמוד תואר רב תחומי הכולל מגוון קורסים על יפן, שנושאיהם משתנים מדי שנה.
אז מה זה אנימה? אילו דמויות אנימה מפורסמות? כיצד אנימה משקפת ומעצבת את התרבות היפנית? כל התשובות לשאלות אלו ולשאלות מעניינות נוספות בנושא אנימה, ממתינות לכם בשורות הבאות.
מה זה אנימה?
התשובה לשאלה מה זה אנימה היא פשוטה: אנימה (ביפנית: アニメ) היא קיצור של המילה אנימציה, ועל אף שהשתרשה בתרבות המערב הסברה שאנימה פירושה אנימציה יפנית בלבד, ביפן מכנים אנימה כל יצירת אנימציה באשר היא לרבות אנימציה אמריקנית, ולא רק סרטים וסדרות אנימציה המופקים ביפן.
מחוץ לגבולות יפן אנימה מזוהה עם דמויות ריאליסטיות המצוירות להפליא, הלוקחות חלק בעלילה מורכבת ומקדמות סיפור מתפתח, המתקדם מפרק לפרק (ועל פי רוב לא כפרקים אקראיים העומדים בפני עצמם).
הגעתם לעמוד זה כי אתן ואתם כנראה מתעניינים באנימה וביפן. אם ברצונכם להעמיק את הידע על יפן במסגרת לימודי תואר ראשון במחלקה אסיה בבר-אילן, צרו עמנו קשר דרך עמוד צור קשר ואנו נחזור אליכם בהקדם.
הייחודיות של אנימה
מה שמייחד אנימה יפנית הוא ללא כל ספק העיצוב המיוחד של דמויות אנימה. ואכן אנימה יפנית ניתנת לזיהוי מיידי, ואין זה משנה אם האנימה היא פרי יצירת האנימטור הייאו מיאזאקי, טושיהירו קאוואמוטו או מבית הקומיקסאי הנודע אוסמו טזוקה. זאת מאחר שיש מספר קווי דמיון המאחדים את כולם לכדי מה שמוכר לנו כל כך כאנימה.
הבעות העיניים - העיניים משחקות תפקיד חשוב באנימה. בדרך כלל העיניים של דמויות אנימה הן גדולות ואקספרסיביות והן נועדו להדגיש את ההבעה של דמויות אנימה. יתרה מכך, עיני דמויות אנימה משתנות מפריים לפריים, בהתאם לתוכן הרגשי של כל סצנה.
השיער המובחן של דמויות האנימה - כמו העיניים גם השיער של דמויות אנימה הוא בעל נוכחות, גדול ואפילו דרמטי, כאשר ניתן לזהות תסרוקות בסגנונות בלתי שגרתיים כמו קוצים וצבעים בעלי נוכחות כגון כחול, ורוד וסגול.
גם הגוונים הדומיננטיים שבהם משתמשים האנימטורים ביצירות אנימה הם ייחודיים ולרוב מצוירים בצבעים בהירים ורוויים. בכל מה שנוגע לתכונות של דמויות אנימה, נראה שסימן ההיכר הבולט ביותר של יצירות אנימה הוא האנושיות של הדמויות. לכל דמות אנימה אישיות מובהקת ומובחנת, ולכאורה מתוחכמת יותר מדמויות אנימציה במערב, והן מתרכזות במערכות יחסים אמיתיות ואנושיות. כמו כן, העלילה נבדלת מהעלילות המוכרות לנו במערב, כך שלא כל יצירות האנימה עוסקות במאבק שבין הטובים לנבלים. העלילות ביצירות אנימה מתפתחות, שומרות על קשר עם אירועים ממשיים המתרחשים בעולם ושוזרות אותם בסיפורם של הגיבורים.
אך הייחודיות של אנימה לא באה לידי ביטוי אך ורק בדמויות, בצבעים ובתווי הפנים. עבור היפנים, אנימה היא לא יצירה עבור ילדים בלבד. סדרות וסרטי אנימה זוכים לאהדה גם על ידי מבוגרים ובני נוער ביפן ומחוצה לה, ככל הנראה בזכות הדמויות העמוקות והרב-ממדיות והעלילות המורכבות כמו לדוגמה הנסיכה מונונוקי, מתקפת הטיטאנים, המסע המופלא או הסדרה נאון ג'נסיס אוונגליון שמעמיקה לכיוונים פסיכולוגיים ופילוסופיים.
ההיסטוריה של אנימה, על קצה המזלג
אנימה היא למעשה שלב באבולוציה של המנגה היפנית המסורתית, שנוצרה כבר בסוף המאה ה-19. מנגה היא קומיקס יפני אותנטי ורבים מסרטי וסדרות אנימה מבוססות על מנגה. מבחינה היסטורית, סרטי האנימה הראשונים ראו אור כבר ב-1907. אבל עוד קודם לכן הייתה ביפן מסורת בידור עשירה של Utsushi-e הכוללת דמויות מצוירות צבעוניות הנעות על מסכים בשילוב קריינות, שקופיות ומופעי עששיות. עם זאת, מי שמכונים אבות האנימה החלו ליצור אנימה ב-1910. על אבות האנימה נמנים האנימטורים סיטארו קיטאיאמה, אוטן שימוקאווה וג'וניצ'י קוצ'י.
במהלך מלחמת העולם השנייה "גויסה" האנימה לצורכי תעמולה, כאשר בשנת 1945, עם סיום המלחמה, הופק סרט האנימה העלילתי הראשון.
בשנות ה-60 של המאה ועשרים סרט האנימה הראשון הוקרן כבר בטלוויזיה היפנית והצטרף לתעשיית האנימה האנימטור הנודע אוסמו טזוקה, ששאב השראה מטכניקת האנימציה של וולט דיסני. ב-1963 עלתה לאוויר הסדרה אסטרו-בוי, הנחשבת לאנימה הראשונה בהיסטוריה, ושם כבר היו לדמויות סימני ההיכר הייחודים ליצירות אנימה.
במהלך שנות ה-70 של המאה ועשרים האנימה התפתחה עוד יותר ופיתחה ז'אנרים ותת-ז'אנרים מובהקים כמו אנימת מֶכה וסופר רובוט. לופן השלישי ומאזינגר זי הן דוגמאות לכך.
בשנות ה-80 של המאה ועשרים כולם ביפן כבר ידעו מה זה אנימה והיא הפכה למיינסטרים. אנימה כמו דרגון בול, גנדאם ומקרוס וז'אנרים כמו אופרות חלל וסייברפאנק החלו לצבור פופולריות גם מחוץ ליפן וזכו להצלחה עולמית.
בשנות ה-90 של המאה ועשרים סדרות אנימה יפניות כבר היו בנות בית בכל רחבי העולם. דיג'ימון, פוקימון, דרגון בול זי, סיילור מון וסאקורה היו להצלחה בינלאומית. ובמילניום החדש, הגיע השיא כאשר בשנת 2003, הסרט העולם המופלא זכה לפרס האוסקר לסרט האנימציה הטוב ביותר.
אנימה כמשתקפת ומשקפת את תרבות יפן
כאמור, אנימה עבור היפנים היא הרבה מעבר לרק סדרה או סרט מצוירים. באנימה היפנית מוטבעים מסרים ומשולבות סוגיות חברתיות ופוליטיות, כך שלמעשה אנימה היא בבואה המשקפת התרבות היפנית כמו גם מעצבת אותה.
אם נתבונן לרגע בסדרת האנימה ברוכים הבאים ל-N.H.K הרי שסדרה זו מתמקדת בהיקיקומוקי בן ה-22, הסובל מבידוד חברתי ומקבל סיוע מנערה מוזרה. הסדרה מטפלת בנושאים חברתיים בוערים, ביניהם: דכאון, חרדה, שאלות קיומיות והתמודדות עם החיים. למעשה סדרה זו נוגעת בפצע פתוח בחברה יפנית – נסיגה קיצונית מהחיים החברתיים ושאיפה לדרגות חמורות של בידוד. תופעה זו נפוצה ביפן ומתחילה להראות את אותותיה גם במערב, והיא מכונה ביפן בשם: Hikikomori.
בסדרה דרגון בול זי ניתן לאתר בקלות רבה קידום ערכים חיוביים כגון: התגברת על מכשולים, טוהר ואפשרות להשיג מטרות באמצעות מוטיבציה ורצון עז. ערכים מסורתיים יותר של משפחתיות גם כן משתקפים ביצירות אנימה. אם ניקח לדוגמה את הסדרה נאון ג'נסיס אוונגיליון שם ניתן לראות מתחים אוניברסליים בין הבן לבין האב (המכור לעבודתו). וגם לסדרה זו רבדים פסיכולוגיים, אפילו פסיכואנליטיים, מובהקים, הנשקפים ממערכת היחסים רבת הקונפליקטים שבין הורים לילדים ביפן.
ללמוד על אנימה והתרבות ביפן במסגרת תואר במחלקה ללימודי אסיה
המחלקה ללימודי אסיה באוניברסיטת בר-אילן פותחת צוהר למתעניינים במדינות דרום מזרח אסיה וסביבתה, במסגרתה תוכלו ללמוד בין השאר על תרבות יפן וסין, ההיסטוריה של יפן, סין והודו, כלכלת סין, פוליטיקה, חברה, אמנות, ודתות במדינות השונות.
סטודנטים וסטודנטיות חובבי יפן יכולים להתמקד במסגרת התואר ראשון במחלקה ללימודי אסיה בקורסים העוסקים ביפן (ואשר מתחלפים תקופתית), כמו לדוגמה -
- קורס: חברה ומשפחה בקולנוע היפני / מרצה: דר' רוני שריג (שם הקורס באנגלית: Family and Society in Japanese cinema). במהלכו נלמד על הקולנוע היפני וכן נלמד מה זה אנימה. נכיר מקרוב דמויות אנימה, נלמד גם על קומיקסאים ועל אנימטורים יפנים פורצי דרך, ודרכם נתוודע לתהליכים החברתיים, ההיסטוריים, הדתיים והפוליטיים שעברו ועודם עוברים על משפחה היפנית בפרט ועל התרבות היפנית בכלל.
הגעתם לעמוד זה כי אתן ואתם כנראה מתעניינים באנימה וביפן. אם ברצונכם להעמיק את הידע על יפן במסגרת לימודי תואר ראשון במחלקה ללימודי אסיה בבר-אילן, צרו עמנו קשר דרך עמוד צור קשר ואנו נחזור אליכם בהקדם.